siapa yang kena?

siapa yang kena?
siapa yang kena?

Friday, March 27, 2015

1MDB lagi

1MDB - Masuk Akalkah Bersusah Payah Pinjam RM2 Bil Sedangkan Kita Ada RM4 Bil Di Singapura ?

Friday, March 27, 20150 comments

Semalam saya komen kenyataan kerajaan mengenai Tanjong PLC yang telah bersusah payah membantu 1MDB mendapatkan bantuan kewangan sebanyak RM2 Bil bagi melunaskan hutang yang tertangguh beberapa kali. 

Rakyat Malaysia berTERIMAKASIH sangat2 kepada Tanjong yang telah berusaha membantu 1MDB. Mungkin Tanjong sendiri takde duit sebanyak itu untuk dipinjamkan kepada 1MDB atau mungkin kerana mahu mengelakkan kontroversi kalau guna duit sendiri, maka Tanjung pula yang carikan pemberi pinjam lain untuk meraih RM2 bil itu.

Kenapa 1MDB tidak cari sendiri ? 

Adakah ini satu soalan bodoh ? Mungkin juga .... bagi pro 1MDB, pastinya akan anggap soalan itu satu soalan bodoh, makanya mereka langsung tidak bertanya kenapa perlu 1MDB gunakan khidmat Tanjong untuk dapatkan RM2 bil itu.

Tanjong tolong free jer, takde sebarang syarat atau upah apapun. Mulianya hati bos Tanjong, kan .....

Satu lagi soalan bodoh yang tidak mungkin akan ditanya oleh pro 1MDB adalah - Kenapa tidak gunakan duit yang ada di BSI Bank Limited Singapore ? Bukankah 'kita' ada USD1.103 bil atau (x3.65) bersamaan RM4.025 bil di sana ?

Ya, kita diberitahu wang itu sengaja disimpan dalam USD di luarnegara kerana mahu digunakan buat bayar pinjaman luar yang menggunakan USD, selain dari peraturan Bank Negara yang menyusahkan. 

TAPI, RM2 bil hanya SETENGAH saja dari jumlah yang ada di Singapura. Kenapa tidak bayar hutang RM2 bil itu menggunakan SETENGAH dari duit 'kita' yang disimpan di Singapura itu ? Masih ada baki RM2 bil lagi yang boleh digunakan buat bayar pinjaman luar itu.

Tak ke pelik ...... kita buat pinjaman kemudian kita simpan sebahagian besar duit yang kita ada untuk bayar ansuran pinjaman itu ? Tujuan kita pinjam adalah untuk beranakkan duit itu ( melabur ) bukannya untuk disimpan dalam simpanan tetap bagi tujuan bayar ansuran ! 

Tak boleh usik walaupun ada hutang lain yang dah tertunggak beberapa kali.

Tak boleh usik walaupun terpaksa mengemis dengan pihak lain untuk bayar hutang RM2 bil itu...

Tak boleh usik walaupun terpaksa berdepan dengan reputasi buruk baik kepada 1MDB mahupun kerajaan akibat kegagalan bayar hutang RM2 bil ikut tempoh asal.....

Tak boleh usik walaupun terpaksa minta bantuan pihak Tanjong untuk dapatkan pinjaman lain untuk bayar RM2 bil 

Tak boleh usik walaupun terpaksa bayar interest baru ( yang berapa % pula dan dengan siapa entah ) untuk dapatkan RM2 bil itu

MASUK AKAL KAH ?

Hanya kerana tidak mahu usik SETENGAH saja dari dana yang ada di Singapura, kerajaan dan 1MDB sanggup berdepan semua masalah itu ?


Lainlah kalau dana itu sebenarnya ........

PS- Tapi pro 1MDB tidak kisah pun, bagi mereka semua itu persoalan bodoh yang tidak perlu ditanya. 

No comments:

Post a Comment