siapa yang kena?

siapa yang kena?
siapa yang kena?

Thursday, September 10, 2015

Deposit mana yang hilang?

dipetik dari blog Din Turtle.

Deposit USD1.4 Bil 1MDB Bayar Pada Aabar Dah Hilang ? !

Wednesday, September 9, 201534comments


Satu lagi pendedahan terbaru dari Wall Street Journal ! -  Malaysia's 1MDB Fund Scandal Spreads to U.A.E. Artikel ada diterjemah oleh TMI - Abu Dhabi dakwa AS$1.4 bilion daripada 1MDB hilang, lapor WSJ.

Ramai yang pening bila masuk bab 1MDB ni. Buat masa ni untuk mudah cerita, ingat tak gambarajah warna biru yang Arul siarkan bulan Jun baru ni -



Kemungkinan besar dana yang didakwa hilang itu adalah Deposit Aabar yang dibulatkan di atas.

Amaun ditulis TMI sebagai RM6.02 bil tapi itu kalau menggunakan kadar tukaran sekarang iaitu 4.3. Kalau didarab 3( mengikut kadar dulu ) ia bersamaan RM4.2 bil

Dari artikel, 1MDB kata jumlah USD1.4 bil itu dibayar sebagai deposit/cagaran pinjaman USD3.5 bil dari Goldman Sachs. Dibayar kepada Aabar/IPIC sebab Aabar jadi penjamin.

Laporan WSJ kata, baik IPIC ataupun Aabar tidak menerima wang itu dan tidak tahu kemana ia menghilang.

IPIC’s consolidated financial statements, however, contain no reference to the receipt of the payment. Two people familiar with the matter said IPIC and Aabar never received the money. It isn’t clear what happened to the funds. 1MDB didn’t respond to requests for comment.

WSJ ada bertanya kepada 1MDB tapi tidak dilayan. Kenapa pihak 1MDB tidak beri sebarang respon atau jawapan kepada pertanyaan yang diajukan ? Kalau ada penjelasan, takde lah jadi kecoh.

Betul ke ada bayaran itu dibuat ?

KALAU kena songlap, siapa yang harus bertanggungjawab ? Apakah ada kaitan dengan kes alHusseiny bekas CEO Aabar dan alQubassi bekas Pengarah Aabar yang dibuang kerja ? Kedua2 mereka adalah yang bergambar megah semasa majlis menandatangai MOU dengan 1MDB yang disaksikan oleh Najib dulu -



Pendedahan ini membuat kita tertanya2 lagi mengenai bayaran yang telah dibayar kepada IPIC untuk menebus kembali Option 49% yang diberikan kepada Aabar/IPIC untuk memiliki saham IPP milik 1MDB. Sebab perkara ini juga merupakan sebahagian dari perjanjian jaminan yang sama antara Aabar-1MDB.

Berapa sebenarnya JUMLAH yang telah dibayar ? Yang tercatat adalah USD2.22 bil ( ada saya tulis dulu - KLiK )

Kita tunggu perkembangan seterusnya ......

No comments:

Post a Comment