siapa yang kena?

siapa yang kena?
siapa yang kena?

Sunday, September 27, 2015

siapa yang basi

Di petik dari blog Din Turtle.

Jawapan 1MDB Yang Basi !

Sunday, September 27, 20151comments


1MDB: Mahathir kitar semula dakwaan basi

Dua hari lepas Tun Mahathir dalam artikel bertajuk Najib, sekali lagi menyenaraikan masalah2 tentang urusniaga 1MDB yang masih belum terjawab. Ia mendapat reaksi segera dari pihak 1MDB yang mengeluarkan kenyataan memperlekehkan kerisauan Tun sebagai dakwaan basi.

Sebelum saya teruskan, suka saya ulangi gesaan kepada pihak 1MDB, memandangkan sejak akhir2 ini 1MDB begitu kenapa perihatin dengan reaksi rakyat terhadap kritikan dari Tun Mahathir dan sering mengeluarkan kenyataan membalas setiap persoalan yang dilontarkan oleh Tun, kenapa tidak adakan saja pertemuan dengan Tun sendiri dan juga wakil2 media dan mereka yang arif dalam soal bisness ?

Bentangkan dan jelaskan kepada para pengkritik supaya mereka faham keadaan sebenar 1MDB. Tidak perlu tunggu artikel baru dari chedet baru nak balas. Tun tetap bertanya lagi ..... para pengkritik lain tetap tidak puas hati juga  ...... berapa banyak sangat info yang dapat diberikan melalui kenyataan akhbar ? 

Jelaskan secara berdepan, tunjukkan bukti bagi menyokong fakta. Jika semuanya benar dan tidak ada sebarang benda pelik, 1MDB tidak perlu mengelak.

Apa yang basinya persoalan2 dari Tun ? Semua itu masih belum berjawab sepenuhnya maka Tun terus bertanya.  Yang basi adalah jawapan2 balas dari 1MDB yang sentiasa mengulangi benda sama yang tidak lengkap. 

Lagi2 diulang sindiran - dulu dakwa RM42 bilion hilang, sekarang dakwa RM20 bilion pula hilang ...... macam budak2 ! 

Memanglah pada awal isu kita tidak tahu apa2 mengenai 1MDB. Kita diberitahu hutang adalah RM42 bil, jadi bila soalan2 bertali arus tidak dilayan oleh 1MDB, secara mudahnya kita anggap semuanya dah lesap.

Selepas 1MDB jawab secara sambil lewa, kita kaji dan kita terima nilai aset yang dibeli mungkin sekitar RM20 bil, maka tinggallah lagi RM20 bil lebih yang masih belum dijawap dengan memuaskan. 

Kalau 1MDB tampil dengan jawapan baru yang lebih jelas, kita akan kaji lagi dan mungkin nilai itu akan berkurang lagi, contohnya jadi RM15 bil pula yang tidak dapat dijelaskan ( Hilang ).

Nilai itu bergantung kepada penjelasan 1MDB yang lengkap disokong oleh bukti.

1MDB terus mengulangi jawapan longgar seperti rajah di bawah yang dikeluarkan oleh Arul Kanda bulan Jun yang lalu.

Pro Najib yang memang tidak punya masalah untuk terima apa saja jawapan dari 1MDB walau jawapan yang diberi itu longgar. Contohnya pro Najib akan terima dengan bangganya bila 1MDB kata masa dia beli IPP hari tu, 1MDB beli sekali dengan hutang milik IPP ( inherited debt ) sebanyak RM6 bil tanpa soal. Bijak sungguh 1MDB ! Memang terbaik sebab beli sekali dengan hutang .... mereka akan kata ..... 

Tapi kita yang mahu menggunakan akal tidak semudah itu akan terima jawapan longgar itu. Perjelaskanlah kenapa perlu tanggung hutang lama IPP pula ?

Begitu juga pelaburan Brazen Sky, GIL Fund .... kita perlu tahu LEBIH INFO disebalik setiap angka di atas. Deposit Aabar RM4.2 bil itu pula sudah dipertikaikan oleh WSJ baru yang mendakwa amaun itu tidak ada dalam rekod kewangan IPIC.

Sekarang Penyata Akaun 2015 1MDB kenapa lambat sangat keluar ? Ramai yang menunggu ni ...... kita nak tengok apakah deposit itu masih ada dalam akaun 1MDB ? Begitu juga dengan pinjaman USD975 melalui Deustch Bank.

Kita nak tengok berapakah hutang dan aset 1MDB setakat Mac 2015. Atau mungkinkah kali ini Deloitte pula akan tarik diri ? 


chedet - Najib

Di bawah adalah komen seorang rakan watsup yang ingin saya kongsikan berkaitan jawapan yang diberi 1MDB.  Tapi dalam omputih la.... 

1. Mahathir continues with same question since there are never any answer other than diversion. Mahathir started with 42 bil since that is known debt by 1mdb not including the 4 bil through SRC from KWAP that 1mdb conveniently forgot. The onus is on 1mdb to prove otherwise not tun.

2. One sheet of summary of account cant be comprehensive and audit account which is as good as management account with limited jurisdiction are not credible when it comes to public fund. Why do auditor general just able to come up with preleminaries report 3 month ago with some caveat and no comprehensive report up to now.

3 - Tun didnt recycle question, he is asking for logical answer which is never given other than general statement and diversion. Yes total debt exposure is 42 bil not including the billion of KAWP money thats lost by SRC international which was owned by 1mdb when they made that questionable investment especially in mongolia. The onus is on 1mdb to give credible answer. 

4 - The management cost of 5 bil is mind boggling and the offshore investment co is questionble and it does not support the argument of maintaining USD account when the three entity is an investment co not a bank. The credibility, track record and size of fund managed by them is never revealed. 1mdb is goverment owned, anything wrong the goverment meaning the tax payer will have to pay for it. Summary of account without corroborative document or qualification is just a matter of creative accounting.

5 - There were never comprehensive disclosure of the account, even the preleminaries AG report has a lot of caveat such as the bank statement, contract and agreement or the minutes of meeting was never submitted for qualification and that has prompted the task force to raid 1mdb office and all hell broke loose after that. So in accounting, you cant just push one sided logic to an experienced man such as tun.

6 - Question of land, the goverment has lost oppurtunity cost either commercial or political when giving that land to 1mdb for peanuts, a prime land compare to the 100 acres of land that 1mdb bought for 1.2 bil in penang through jho low's father. Further more, the TRX land are meant to be land bank for AMANAH HARTANAH BUMIPUTERA, this is great lost to the goverment policy in maintaining assets for bumiputera in prime area when 1mdb need to sale those property motivated by greed. The goverment has several properties base vehicle with established procedure and system that will support the DEB in implementation or ownership. The investment made by 1mdb into the property are all generated through goverment own system such as glc or sme bank etc, there were no value added input by 1mdb other than taking the goverment for a ride.

7 - Without 1mdb, the land value will go up through market forces. Now the question is, what is the cost in between and what will be the nett back to goverment when you factor in all the mismanagement and leakages ?



1mdb

No comments:

Post a Comment