siapa yang kena?

siapa yang kena?
siapa yang kena?

Tuesday, September 15, 2015

Siapa yang panas

Dipetik dari blog Din Turtle.

Isu Derma RM2.6 Bil - Kes SRC Panazzzzzz.....

Tuesday, September 15, 20150 comments

Mkini

Menarik sekali berita di atas ... tetiba jer bila isu Derma RM2.6 bil semacam terhenti tanpa sebarang perkembangan disebabkan kedegilan Najib untuk berterus terang dan sikapnya yang buat bodoh jer setiap kritikan yang datang dari seluruh dunia, dan keBLURan kepimpinan Umno yang terus menyokong buta Najib ... keluar semula isu SRC.

Selain Jho Low, SPRM juga akan siasat Pengarah Urusan SRC International Sdn Bhd Nik Faisal Ariff Nik Othman Kamil dan pengarahnya Suboh Mohd Yassin.

SPRM sebelum ini sudah mengeluarkan notis supaya tiga individu itu tampil pada 22 Ogos untuk membantu siasatan berkaitan kemasukan RM42 kita ke dalam akaun bank Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

“Kita telah pun berhubung dengan mereka dan nampaknya mungkin merakamkan kenyataan mereka di luar negara,” kata sumber sambil menambah ia akan diketuai oleh pengarah siasatan SPRM Azam Baki.

Kenapa ya ..... berita tentang kehilangan mereka bertiga tidak mendapat perhatian meluas dari media pihak kerajaan atau yang pro Najib ....... berbanding berita mengenai Justo, contohnya ?

Mereka berkait rapat dengan siasatan SPRM mengenai duit RM2.6 billion yang dimasukkan ke dalam akaun Najib. Dan mereka LARI keluar negara ..... dengan kata lain mereka LARI dari siasatan ! 

Kenapa pihak Polis tidak minta bantuan Interpol sebelum ini ?

Sumber lain berkata ketiga-tiga mereka bimbangkan keselamatan mereka jika pulang ke Malaysia dan mahu soal siasat dibuat di luar negara.

? ? ?  huh ? Kenapa pula nak bimbangkan keselamatan ? Ancaman dari siapa ?

Sepertikata SPRM sebelum ini, siasatan mengenai Derma RM2.6 billion masih berjalan, dan mereka tidak menyiasat 1MDB ..... cuma SRC.

Mulanya saya hairan kenapa SPRM hanya siasat transaksi RM42 juta sedangkan transaksi yang jauh lebih besar berjumlah USD681 juta tidak diendahkan ?

Saya percaya ramai yang punya pandangan yang sama. Kerana ramai yang beranggapan kedua transaksi itu adalah dua isu yang berlainan sumber.

Dari awal pendedahan oleh WSJ, kita disajikan dengan gambarajah seperti di bawah -



Kelihatannya deposit USD681 juta itu datang dari Tanore Finance, dari oversea. Dan deposit RM42 juta itu pula dari tempatan. Jadi dua kumpulan transaksi yang berlainan sumber.

Bila SPRM kata akan hanya siasat SRC, kita anggap macam ada yang tak kena ..... kenapa yang USD681 juta itu tidak disiasat ?

Bagaimana kalau ada pihak yang mendakwa ada kemungkinan KESEMUA transaksi itu datang dari SATU sumber yang sama ? Iaitu SRC International Sdn Bhd .......

Secara teknikalnya, memanglah SPRM tidak siasat 1MDB. Tapi jangan lupa ...... SRC pernah jadi anak syarikat 1MDB !

SRC ditubuhkan tahun 2011 dan telah meminjam duit KWAP sebanyak RM4 billion pada tahun yang sama.

Pada Februari 2012, SRC dipindah milik kepada Kementerian Kewangan beserta dengan baki RM1.7 billion dan hutang RM4 billion itu. 

Bermakna, semasa di bawah milik penguasaan 1MDB, sebanyak RM2.3 billion telah dibelanjakan.

Apakah yang telah dibelanjakan oleh 1MDB melalui SRC itu ? Apakah aset bernilai RM2.3 billion itu ? Masih adakah aset2 itu semasa diambilalih oleh Kementerian Kewangan ?

Menarik untuk kita berikan lebih perhatian kepada SRC pula ..... bersambung di artikel seterusnya .....

No comments:

Post a Comment