siapa yang kena?

siapa yang kena?
siapa yang kena?

Saturday, April 5, 2014

Mana Satu Betul?

Dipetik dari Blog Din Turtle.

MH370 - Semua Penumpang TAK JADI Lepas, Masih DiSiasat .... ( Jom Lantik Konsultan )

Saturday, April 5, 20142comments

Hari ini 5 April Hishammuddin berkata - “Saya tidak rasa sesiapa (penumpang dan anak kapal) telah dilepaskan dari sebarang siasatan. Senarai penumpang yang termasuk anak kapal, masih disiasat di bawah empat perkara pokok iaitu kemungkinan rampasan, keganasan, latar belakang psikologi dan peribadi yang diingatkan berkali-kali oleh Ketua Polis Negara,” - astroawani.
3 hari lepas pada 2 April Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid berkata - 


Beliau berkata siasatan terhadap 227 penumpang pesawat Malaysia Airlines (MAS) Penerbangan MH370 itu mendapati mereka “bebas" daripada empat elemen itu. 

"Mereka didapati bersih daripada empat (elemen) itu. Ia (adalah) menurut prosedur (siasatan) kami sendiri," katanya kepada pemberita selepas merasmikan seminar pemantapan kualiti pasukan polis di sini hari ini.

Beliau berkata polis masih menjalankan siasatan berdasarkan empat elemen itu terhadap anak kapal termasuk juruterbang dan pembantu juruterbang. Utusan.



Senang cerita, kita lantik KONSULTAN jer .....

- Penyiasat Bebas (IIC) akan dilantik diketuai seorang Penyiasat Bertanggungjawab yang bebas.

- Bakal dianggotai Wakil2 bertauliah dari China, Amerika, UK, Perancis, Australia dan beberapa negara lain

- Terdiri 3 kumpulan - 
I) Kelayakan Terbang - rekod penyelenggaraan, struktur dan sistem MH370
II) Operasi - rakaman penerbangan, operasi rekod meteorologi
III) Perubatan dan Manusia - psikologi, patologi dan kelangsungan hidup

- Siasatan MH370 masih diterajui Malaysia.


Tiga Jawatankuasa peringkat Menteri yang diketuai Timbalan Menteri juga ditubuhkan.

Pertama, adalah jawatankuasa berkenaan waris penumpang MH370 yang akan diketuai Timbalan Menteri Luar Negeri , Datuk Hamzah Zainuddin. 

"Jawatankuasa ini akan menyediakan keluarga dengan maklumat mengenai operasi mencari dan juga menyediakan sokongan selepas operasi berakhir."


Hishammuddin berkata, jawatankuasa itu akan menyelaras dengan kerajaan asing berkaitan, dan membantu tugas Malaysia Airlines. 

Kedua, Jawatankuasa menyelia teknikal , khususnya pembentukan dan pelantikan pasukan penyiasat.diketuai oleh Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Aziz Kaprawi.

Ketiga, Jawatankuasa mengendalikan isu-isu berkaitan penggunaan aset untuk operasi carian diketuai Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Abdul Rahim Bakri 

Mungkin sekarang semuanya agak memeningkan, macam nak overlap antara satu sama lain, tak pun menambahkan lagi karenah birokrasi ( redtape ), tapi saya percaya dengan input dari para konsultan kerajaan yang berwibawa, segalanya akan berjalan lancar ...... ( ! )  


Baca juga di TMI -  Penyiasat bebas ketuai siasatan kehilangan pesawat MH370


Read more at:
ht

No comments:

Post a Comment