siapa yang kena?

siapa yang kena?
siapa yang kena?

Wednesday, April 29, 2015

1mdb karamkan kapal najib

DIpetik dari blog Din Turtle.

ETP ke, GTP ke ... Apapun Tolong Jelaskan 1MDB !

Wednesday, April 29, 20150 comments

Di bawah adalah beberapa klip yang saya copy dari KiniTV yang memetik kenyataan2 Tun Mahathir hari ini.



KLiK ke Youtube

Pung pang pung pang mengenai ETP, GTP bagai, apapun jelaskan tentang duit hilang 1MDB ! Itu yang saya dapat dari kenyataan Tun Mahathir di atas. 

Siapa dapat duit tu ? That is the question. Saya yang tak puas hati pasal duit hilang. Duit kerajaan.

Dia bagi written statement ... kata dia simpan duit di Singapore .... la ni Singapore punya bank kata TAKDAK ! Hari tu dia kata bawa duit balik ke Malaysia ... mana ada duit tu ? Saya nak tahu yang itu jer ... saya tanya question - Where is the money ? Duit tu ada mana ? Pasal duit tu duit rakyat.





KLiK ke Youtube

Tentang komen Mat Maslan yang Tun tak faham GST -  Saya tak faham .... tapi apa yang saya kata, dia tak kata salah... tapi yang dia bercakap tu ... macam orang tak tahu apa ! Jaga pasal finance tapi tak tahu pasal finance langsung .... macamana ? ?





KLiK ke Youtube

Saya dah lama dah .... saya bercakap, saya try nak pujuk tapi takde kesan langsung. Lepas tu mai pilihanraya, kalah. Bukanlah kalah tapi worse than Paklah. Takkanlah Paklah tidur tu pun menang lebih lagi !

Bukan pasal anak saya pun ...  anak saya tu dulu saya tak bagi masuk politik langsung. Kalau saya nak tolong dia .... masa jadi Perdana Menteri dulu, angkat dia jadi menteri la..




KLiK ke Youtube

Saya kata layish lifestyle .... pendapatan PM ni tak besar.  Tapi cerita orang kononnya bunga saja RM3 million... betul ke tak betul tak tau la tapi orang cerita. Kalau tak factual pun (pasti), ada sedikit fact. 

Kita hidup secara sederhana la..




KLiK ke Youtube

..... kata konon anak orang kaya, tapi Najib punya brothers semua kata, diorang tak kaya. 

Ambassador kita di Jakarta kata, oh dia orang KAYA ! Kalau kahwin tu, boleh belanja bawa 300 orang pergi Kazakhstan..... Mana mai duit ?



Mohd Najib: Pantang Anak Bugis Menyerah Kalah


A Kadir Jasin

DALAM majlis serius Invest Malaysia pada 23 April, Perdana Menteri (Datuk Seri) Mohd Najib Abdul Razak, menyindir (Tun) Dr Mahathir Mohamad dengan berkata beliau tidak berasa kesunyian.

 [PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Soalnya Dr Mahathir tidak pernah berkata dirinya kesunyian. Yang beliau kata ialah beliau berasa keseorangan dalam usaha mencari jawapan kepada kontroversi 1Malaysia Development Berhad dan kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu.

Keseorangan dan kesunyian berbeza. Itu kalau kita faham bahasa Melayu.

Semalam, dalam satu lagi majlis serius iaitu pembentangan laporan Pelan Transformasi Kerajaan (GTP) dan Pelan Transformasi Ekonomi (ETP) 2014, Mohd Najib membuat jenaka mengenai orang Bugis dan kapal mereka.

Merujuk kepada diri beliau sebagai berketurunan Bugis, Mohd Najib berkata, pantang orang Bugis meninggalkan kapalnya walaupun karam dilanda badai.

Panglima Bugis bersedia karam dengan pinisinya
Katanya: “Hatta dilanda badai, patah kemudi dan terkoyak layar dan biar seribu kapal ditelan lautan adalah lebih mulia bertahan dan meneruskan perjuangan daripada berpatah balik ke pelabuhan.”

Natijahnya Mohd Najib akan terus berjuang walaupun seribu kapal karam dilanda badai. Dalam lain perkataan, Presiden Umno dan Pengerusi Barisan Nasional itu sudah bersiap sedia melakukan harakiri “kalah jadi abu menang jadi arang.”

Itu tidak mengapa kalau bahtera Malaysia kita sekadar sebuah kapal pinisi Bugis. Tetapi bahtera merdeka kita lebih besar dan lebih agung daripada pinisi Bugis berbadan kayu dan berlayar dua.

Pinisi Bugis Tersadai
Atau apakah cita-cita dan aspirasi transformasi yang Perdana Menteri laung dan uar-uarkan itu seumpama pinisi Bugis saja?
 
Mohd Najib mengisytiharkan: "Sebagai kerajaan yang telus, saya sebagai Perdana Menteri dan ketua kepemimpinan dengan Yang Berhormat Timbalan Perdana Menteri dan disokong oleh para menteri serta anggota pentadbiran, tidak akan sesaat pun berundur atau menyerah kalah.

"Sebaliknya, kita akan berdiri teguh dan meneruskan perjuangan meneroka sejuta laluan baru demi rakyat jelata dan negara.”


Adakah kita boleh membuat kesimpulan bahawa Mohd Najib telah mendapat ikrar setia dan mati bersama daripada (Tan Sri) Muhyiddin Mohd Yassin dan para anggota kabinet apabila beliau berkata mereka “tidak akan sesaat pun berundur atau menyerah kalah”?

Atau ia satu lagi bukti kegemaran Mohd Najib melaungkan cogan kata dan menabur kata-kata yang beliau sendiri tidak sedar implikasinya.

Wallahuaklam.

No comments:

Post a Comment