siapa yang kena?

siapa yang kena?
siapa yang kena?

Friday, September 5, 2014

Fakta ISA..

Dipetik dari blog Paneh Miang.

Fakta ISA sejak 2004

Sejak 2004, lebih kurang 100 orang telah dikenakan Perintah Tahanan dibawah Seksyen 8 Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960.

Pecahan jumlah tahanan mengikut kesalahan bagi tempoh tersebut adalah seperti berikut;

Pemalsuan Dokumen: 29 orang
Pemalsuan Wang Syilling RM1: 17 orang
Penyeludupan Pendatang Tanpa Izin: 1 orang
Kumpulan Haram Hindraf: 5 orang
Pembekal Komponen Nuklear: 1 orang
Gerakan Pemisah Selatan Thailand: 3 orang
Agen Perisikan Asing: 7 orang
Kumpulan Militan Malaysia KMM: 1 orang
Penulisan Menghina Kesucian Islam: 1 orang
Kumpulan Darul Islam: 17 orang
Kumpulan Jemaah Islamiah: 18 orang

Namun kesemua tahanan tersebut telahpun dibebaskan selepas Najib mengumumkan pada September 2011 akan pemansuhan ISA beserta Akta Buang Negeri 1959, Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.

Bayangkan betapa besarnya ancaman keselamatan terhadap Malaysia apabila 7 orang agen perisikan asing aka spy dan pembekal komponen nuklear dibebaskan sewenangnya oleh kerajaan Najib! Termasuk 17 orang pakar pemalsuan Ringgit Malaysia yang mampu melumpuhkan ekonomi negara ini turut dilepaskan kerajaan Najib!! Ditambah dengan pelepasan ketua-ketua geng yang menyebabkan kadar jenayah di Malaysia semakin berleluasa akhir-akhir ini.

Hanya pembangkang saja yang selalu spin ISA ni konon diguna untuk sekat politik mereka. Tipikal pembangkang di Malaysia mana peduli pun keselamatan rakyat dan negara.

Kata Dr. Mahathir, ISA perlu diperkenalkan untuk mengawal tindakan kumpulan kecil pelampau yang menjejaskan kestabilan negara - (10 Januari 2014).

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar pula berkata, ISA memainkan peranan penting dalam memastikan keselamatan dan ketenteraman awam terpelihara. "Kalau ada ISA lagi bagus. Saya sebagai penguatkuasa masih mengharapkan undang-undang yang dapat membantu memastikan negara aman dan damai. Kita akan memastikan keselamatan dan keselamatan rakyat kita lebih baik, tunggu la kalau ada esok kita tengok la kita tak boleh banding-banding tapi kalau ada nanti kita tau la apa nak buat," katanya - (11 Januari 2014).


No comments:

Post a Comment