siapa yang kena?

siapa yang kena?
siapa yang kena?

Friday, October 17, 2014

najib kapitalis

Dipetik dari blog The Sense, Credibility and Accountability.

Apabila HARGA RUMAH di NEGARA ini ditentukan oleh PIHAK yang macam 'DRUG CARTEL' ala Mexico..

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

BENARkah TIDAK ada CUKUP RUMAH untuk RAKYAT di NEGARA ini? BENARkah penDAPATan RAKYAT di NEGARA ini TIDAK mampu untuk memBELI RUMAH? Setiap kali pemBENTANGan BAJET, itulah yang kita sering dengar.. Kerajaan BUAT RUMAH, kerajaan kena SEDIAkan RUMAH dan BANYAK lagi.. SOALnya, apakah itu masih belum menCUKUPi sehingga ada RAKYAT kena meREMPAT?


Adalah TIDAK LOGIK untuk mengatakan bahawa RUMAH TIDAK menCUKUPi di NEGARA ini dan kerajaan terpaksa memBINAnya di mana-mana.. Bagi kita, ini adalah pemBOHONGan paling BESAR dan TIDAK boleh diTERIMA.. Sebenarnya ada perkara yang cuba diSEMBUNYIkan dalam SOAL peMILIKkan RUMAH ini kerana ianya meLIBATkan BANYAK PIHAK dan telah pun WUJUD sekian LAMA..

ISU peMILIKkan RUMAH sebenarnya paling KRITIKAL di Lembah Klang, Johor Baharu dan Pulau Pinang.. Namun demikian, perkara paling 'BULLSHIT' ialah sepanjang MASA kita meLIHAT begitu BANYAK pemBINAan KONDOMINIUM dan RUMAH MEWAH di sekitar kawasan ini? Ada BUKIT yang diTARAH dan ada jugak SUNGAI yang diTIMBUS demi memenuhi NAFSU PEMAJU.. Untuk apa SEMUA ini diBINA? Untuk RAKYATkah? Kalau untuk RAKYAT, kenapa RAKYAT sendiri yang mengeluh kerana TIDAK mampu untuk memBELI dan tinggal di RUMAH-RUMAH sebegini? KONDOMINUM berPULUH tingkat itu diBINA untuk siapa sebenarnya? 


Jika kita KIRA setiap INCI RUANG KONDOMINIUM, RUMAH 'TWIN' dan setiap 'SERVICE Apartment', apakah keLUASan RUANG ini diGABUNGkan masih lagi KECIL untuk menampung JUMLAH penDUDUK di kawasan-kawasan yang kita SEBUT tadi? Segala kediaman MEWAH di Damansara, Sri Hartamas, Sentul, Ampang/Ulu Klang, Jalan Tun Razak, Jalan Jelatek hingga ke Bukit Jalil itu untuk siapa seBENARnya?Kenapa ianya diBINA dan diJUAL dengan HARGA yang TIDAK mampu diBELI oleh RAKYAT? Apakah itu ADIL sedangkan secara LOGIKnya mereka yang memerlukan RUMAH di NEGARA ini tentunya RAKYAT? ->KLIK<-


Di sinilah WUJUDnya satu BENTUK PENIPUan yang sudah LAMA diBIARkan dan terdiri daripada beberapa PIHAK yang berkePENTINGan.. Nak TAHU kenapa?

1) KERAJAAN (NEGERI & PUSAT)

Kenapa kita LETAKkan kerajaan sebagai PENIPU paling UTAMA dalam ISU ini? Sebabnya kerana kerajaanlah yang meRANGKA DASAR peRUMAHan yang jelas MENINDAS dan menyeleweng terhadap RAKYATnya sendiri.. Bolehkah kerajaan meNAFIkan FAKTA bahawa seseBUAH PROJEK peRUMAHan MEWAH itu TIDAK di bawah KAWALan atau pengeTAHUan kerajaan? Sedangkan kerajaan jugak yang mengutip CUKAI PINTU dan segala macam CUKAI selepas PROJEK ini didiami?


BAIK Kerajaan PUSAT mahupun Kerajaan NEGERI, keDUA-DUAnya 2X5 sahaja.. Anda TIDAK boleh mengatakan PROJEK PR1MA itu wajar diPUJI ketika Kerajaan PUSAT sendiri mengGALAKkan RAKYAT ASING memBELI HARTANAH di NEGARA ini hingga menyebabkan BANYAK PROJEK peRUMAHan diBINA untuk mereka ini.. Anda jugak TIDAK boleh menyalahkan PROJEK Datum Jelatek apabila PKNS sendiri TIDAK berMINAT untuk memBINA RUMAH mampu MILIK di NEGERI Selangor? 


Itu belum lagi kita CERITA pasal pengKHIANATan setiap Kerajaan NEGERI samada DAP La'anatullah dengan segala macam 'TANAH RAMPASan' untuk PROJEK peRUMAHan MEWAH di Pulau Pinang, Lebai-Lebai DUNGU PAS yang HARAM tak pernah pun buat RUMAH untuk RAKYAT di Kelantan atau pun KISAH Kerajaan NEGERI Johor yang memBIARkan para 'AH-Beng' PUAKA dari Singapura datang menJAJAH NEGERI ini dengan PROJEK HARTANAH diBINA untuk mereka.. Jadik, kot mana pun kerajaanlah PENIPU paling UTAMA dalam ISU peRUMAHan..

2) PEMAJU

Mana ada PEMAJU dalam NEGARA ini yang SUDI memBUAT RUMAH hanya untuk diJUAL kepada RAKYAT sendiri? Seperti kita SEBUT tadi, segala KONDOMINIUM dan 'SERVICE Apartment' sepanjang Jalan Tun Razak, dari Sentul hingga ke Cheras tuh untuk kediaman siapa? Takkanlah itu kediaman Kak Leha JUAL Nasi Lemak kat tepi jalan? Takkanlah itu kediaman Din TEKSI? Takkanlah Gopal peKERJA Alam Flora tinggal di situ? Jadik PEMAJU memBINAnya untuk siapa?


IRONInya, para PEMAJU di NEGARA ini sudah terlebih KAYA lagi MEWAH pasal sudi memBINAkan kediaman untuk RAKYAT ASING.. Walhal, mereka ini TAKUT pulak untuk meMASUKki PASARan 'PROPERTY' di NEGARA-NEGARA ASING pasal TAKUT dengan 'MARKET' di sana? TAKUT pulak mereka nak memBINA segala macam KONDOMINIUM dan 'SERVICE Apartment' di Australia, Canada, US atau Jepun pasal TAHU kat sana takkan ada kerajaan dan INSTITUSI kewangan yang nak berSEKONGKOL dengan keJAHATan mereka? NAMPAK tak perMAINan ini?

3) BANK


Ya.. BANK jugak TIDAK KURANG keJAHATannya dalam ISU peRUMAHan ini.. Orang BODOH pun TAHU nak BELI RUMAH kena ada PINJAMan.. Nak PINJAM dah tentulah kena pergi ke BANK.. BANK bagi PINJAMan tetapi RUMAH yang anda BELI itulah CAGARannya.. Semakin TINGGI HARGA kediaman anda, BANK makin GEMBIRA pasal UNTUNGnya berLIPAT kali GANDA menerusi 'INTEREST'.. Anda kena cari DUIT selama 35 TAHUN untuk meLUNASkan HUTANG anda bila BELI RUMAH walhal BANK pulak meMILIKki RUMAH anda dengan 'INTEREST' yang NILAInya berKALI GANDA daripada HARGA semasa anda memBELInya..


Anda biasa terBACA tak pasal KARTEL DADAH di Mexico yang menguasai hampir segala-galanya di NEGARA itu? Dengan KATA lain, jika anda menjadik seperti 'GODFATHER' kepada KARTEL DADAH di sana, Kerajaan Mexico dan TENTERAnya pun terpaksa meRENDAH diri kepada anda.. Begitu jugaklah di NEGARA ini jika kita menyamakan pengLIBATan keTIGA-TIGA PIHAK di atas seperti KARTEL bukan untuk berNIAGA DADAH tetapi untuk berSAMA-SAMA MENINDAS RAKYAT demi kePENTINGan masing-masing.. Ini adalah 'CIRCLE' yang WUJUD sekian LAMA hanya untuk memerah KERINGAT RAKYAT demi keMEWAHan mereka aje..

Sebab itulah jangan menjadik DUNGU apabila DS Najib mengUMUMkan dalam BAJET pasal HAL-HAL berKAITAN dengan pemBINAan RUMAH untuk RAKYAT.. DS Najib sendiri TIDAK keseorangan pasal ADIK dia itukan CEO BANK yang berMASKOTkan KURITA? Itu belum lagi diKIRA dengan segala macam PEMAJU yang menjadik 'SPONSOR' kepada keGIATan POLITIK kepada mereka SEMUA  yang anda PILIH menerusi PRU.. Di NEGERI-NEGERI pun ada KONSEP begini jugak cuma dalam SKALA yang lebih KECIL.. BAIK kerajaan, PEMAJU dan BANK, mereka SEMUAnya berada dalam KARTEL yang SAMA dalam ISU peRUMAHan RAKYAT..

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment