siapa yang kena?

siapa yang kena?
siapa yang kena?

Tuesday, September 10, 2013

Bangkitla Melayu

Dipetik dari blog Gerakan-Anti-Pembangkang. GAP


KUMPULAN MELAYU UNTUK PELBAGAI SEKTOR PERLU DIWUJUDKAN UMNO UNTUK BERSAING DENGAN OPUTUNIS CINABENG !


sebut nama REHDA.
sebut nama DONG ZONG.
sebut nama BAR COUNCIL.

3 contoh diberikan sebagai asas cerita kita bangsa melayu pasca pru 13.

pada tahun 2000 hampir seribu persatuan cinabeng telah mengambil kesempatan ke atas kita orang melayu bilamana mereka mendesak agar tuntutan mutlak yang memihak kepada mereka dilaksanakan oleh kerajaan.

sejak tahun 2000 jugalah nama dong jia zong atau sekarang dong zong terus menjadi jarum yang senantiasa menunggu peluang untuk menyucuk kerajaan .


apakah rasionalnya kerajaan perlu mendengar dan melukut terhadap segala keputusan REHDA yang terus menekan dalam isu yang menyentuh pembinaan rumah mampu milik di bandar ?

apakah kementerian perumahan dan kerajaan tempatan dan AKTA PARLIMEN  tidak mampu bersaing atau menyanggah segala kehendak kapitalis cinabeng yang tamak ini ?

kenapa kita selalu melukut sedangkan pada hakikatnya 3 persatuan di atas adalah sekadar gabungan persatuan yang sudah tentunya tertakluk kepada pengawasan dan tiada punyai kuasa mutlak dalam menghalakan tujukan keputusan dan dasar kerajaan .

sejak kebelakangan ini isu mengenai hala tuju PEMANDU yang memandu dasar kerajaan ke arah jalan jahanam mulai dibincangkan.

ada suara meminta agar PEMANDU ini dihapuskan sama sekali.

rasional perlu dihapuskan adalah kenapa perlu konsultan kerajaan melantik konsultan untuk memberikan konsultan yang asasnya dilantik menjadi konsultan kepada kerajaan ?

berapa kos konsultan ini membayar yuran konsultansi kepada konsultan ?

kenapa kita terlalu bergantung kepada konsultan seperti PEMANDU yang takde bawak manafaat langsung terutamanya kepada melayu .

PEMANDU telah mengambil alih peranan EPU yang sebelum ini cukup gah dah kuat taringnya terutama melibatkan dasar perniagaan yang menguntungkan melayu.

bar council.. semua orang tahu akan kesialan persatuan ini dalam usahanya menjahanamkan dasar islam dan melayu di malaysia.

4 perkara di atas memerlukan satu jawapan alternatif penggantian dilakukan.

kita bangsa melayu perlu ada REHDA MELAYU yang fungsinya cukup kuat untuk menolong dasar kependudukan bangsa melayu di bandar.

dasar yang lebih ketat perlu digubal kerajaan melayu supaya melayu makin boleh bercambah di kawasan bandar dan pinggir bandar.


kita bangsa melayu memerlukan satu persatuan kependidikan yang lebih teguh dan mampu menyanggah segala tuntutan melampau cinabeng melalui dong zong.

alhamdulillah minggu lepas majlis permuafakatan melayu secara sebulat suara mulai bangkit untuk menyanggah dong zong di samping memberikan input yang cukup baik untuk kerajaan memperkasakan dasar pendidikan kebangsaan.

majlis peguam muslim perlu lebih agresif untuk bersaing dengan lebih kuat dengan bar council.

aku mendesak selepas pru ke 13 ini, kepelbagaian kumpulan melayu yang menjuarai pelbagai cabang sektor utama perlu diwujud dan dikuatkan lagi.

cukup cukup lah kita kena selalu akur dengan tuntutan mereka yang tak menguntungkan bangsa melayu.

saat ini kita perlu faham , INI KERAJAAN MELAYU BUMIPUTRA.

laksanakanlah dasar yang lebih banyak menguntungkan mereka yang setia.

kumpulan NGO melayu dalam pelbagai sektor perlu segera diwujudkan untuk  mengimbangi kumpulan NGO pro cinabeng ini.

ada orang kata golongan cerdik pandai tak nak masuk umno pasal susah nak aktif dalam umno dek kerana cantasan.

ini masa kita engage dengan kumpulan profesional ini di luar kotak politik.

hanya dengan tindakan ini kita boleh menarik mereka untuk menyertai perjuangan kita.

umno perlu bersedia untuk tidak terlalu centric pada kumpulan cawangan dan bahagian sahaja.

dasar terbuka dengan golongan luar dan profesional perlu dibentuk. tidak menjadi masalah untuk mereka menjuarai isu pendidikan,perumahan,perundangan yang akhirnya akan menguntungkan bangsa melayu secara keseluruhannya.

jurucakap melayu dalam pelbagai sektor perlu disegerakan atas kolobrasi mereka dengan umno.

umno perlu mewujudkan alternatif kepada rehda, bar council, dong zong hatta lain lain sektor sekalipun.

No comments:

Post a Comment