siapa yang kena?

siapa yang kena?
siapa yang kena?

Monday, September 2, 2013

Persoalan Lain Disebalik Kenaikan Harga Minyak

Dipetik dari blog cucu tok selampit.


SEPTEMBER 2, 2013

8Tahniah Kerajaan DS @NajibRazak! Harga RON95 Dan Diesel Naik 20 Sen!!!

1. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kenaikan diesel dan minyak petrol RON95 naik 20sen seliter mulai tengah malam ini. DS Najib mengumumkan perkara itu dalam sidang media di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya sebentar tadi. Tahniah Rakyat ucapkan.

2. Adakah kenaikan harga minyak ini sebagai hadiah PRU kepada rakyat, khususnya kepada ahli UMNO dan BN yang mengundi parti itu pada pilihan raya umum lalu atau  hadiah sempena hari ini, ulang tahun bekas Timbalan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim dipecat dari UMNO, 15 tahun lepas?

3. Yang menariknya, dalam sidang media yang sama, DS Najib berkata bagi mengurangkan beban golongan berpendapatan rendah, jumlah BR1M akan dinaikkan. Jumlahnya akan diumum dalam Bajet 2014. Persoalannya, bagi golongan yang dapat BR1M tak apalah. Bagi kami golongan sederhana, yang hidup sekadar cukup makan dan tidak mewah bagaimana? Kami mana ada BR1M.

4. Kenapa DS Najib tidak menaikkan harga RON97, yang sememangnya digunakan oleh orang-orang kaya? Kenapa menaikkan harga minyak RON95 yang digunakan oleh Rakyat Marhaen dan minyak diesel yang kebanyakkannya digunakan oleh golongan peniaga?

5. DS Najib kata kenaikan harga minyak disebabkan Kerajaan hendak rationalisasi subsidi bahan api. Saya kata tak perlu rationalisasi pelbagai. Pecat saja punahsihat-punahsihat yang begitu ramai sekeliling Perdana Menteri yang makan gaji buta dan tidak memahami denyut nadi Rakyat.

6. Mana Pemuda-Pemuda UMNO? Masa rokok naik harga dulu, ada beberapa EXCO Pemuda marah-marah, kononnya hendak jadi hero Rakyat. Kenaikan harga rokok tidak mengakari rakyat, katanya. Ni harga minyak naik harga, tak mahu mengakari rakyat juga ka?

7. Kalau Kerajaan tidak ada duit, buat cara tidak ada duit. Ini berbelanja mewah tidak ingat dunia. Tengok sahaja dalam sebulan ini berpuluh Rumah Terbuka diadakan oleh Menteri, Timbalan Menteri, Kementerian dan sebagainya. Depa pakai duit sendiri ka? Hampeh!!! Ini pakai duit mana lagi kalau bukan dari duit Kerajaan (baca duit Rakyat).

8. Harga minyak dunia turun (baca rujukan di sini) tetapi minyak di Malaysia naik? Mesti ada penjelasan yang kita boleh terima akal yang perlu dijelaskan oleh punahsihat-punahsihat Perdana Menteri?

9. Harga barangan pengguna pasti akan naik dengan kenaikan harga minyak. Itu hukum ekonomi asas. Selepas ini jangan pula ada Menteri-Menteri yang cuba membodek DS Najib dengan berkata, kita jangan pakai minyak untuk kereta. Kita boikot RON95 dan diesel! Atau ada Menteri lain berkata, mari kita bersama-sama naik basikal ke tempat kerja. Badan sihat otak cergas. Majulah sukan untuk Negara!

10. Mungkin DS Najib Razak belum merasai kuasa Rakyat. Mungkin beliau sudah lupa bagaimana Rakyat menurunkan Perdana Menteri Kelima, Tun Abdullah Ahmad Badawi kerana menaikkan harga minyak dan menyebabkan Rakyat sengsara.

Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2013/09/tahniah-kerajaan-ds-najibrazak-harga.html#7XrZ1p8rIQEggZtJ.99 

No comments:

Post a Comment