siapa yang kena?

siapa yang kena?
siapa yang kena?

Friday, January 3, 2014

Najib Bapak Sekolah Cina

Dipetik dari blog Din Turtle

Sekolah Cina Bukti Najib dan Orang Cina Adalah Hipokrit Bila Membicarakan Soal Perpaduan Kaum !

Friday, January 3, 20147comments

Petang tadi saya tak sempat nak komen artikel Utusan yang menterjemah sebuah artikel dari China Press, jadi saya postkan saja sepenuhnya dan menanti respon pembaca. Jom kita layan balik .... KLiK.

Saya baca 2-3 kali artikel itu dan cuba memahami pendirian sipenulis asalnya ...  bagi saya ia satu artikel yang penuh dengan semangat perjuangan kaum, menyeru kepada pembacanya supaya sama2 bangkit dan mempertahankan institusi Sekolah Cina, supaya jangan ada walau satu pun sekolah cina yang ditutup atas alasan kekurangan murid. 

Ditambahkan bilangan - OK, diperbesarkan - OK, tapi ditutup - PANTANG TUK NENEK !

Jadi bagi mengatasi kemungkinan sekolah2 cina yang kekurangan murid ditutup, penulis menyeru kaumnya supaya berkorban dan bersusah payah agar sanggup menghantar anak2 mereka ke sana walaupun jaraknya jauh dari rumah  ! Naikkan semula bilangan murid cina supaya masalah kekurangan murid itu tidak dijadikan alasan oleh kerajaan untuk menutup sekolah itu.

- Sebab itu jika mahu memastikan semua SJKC kekal dan sebuah pun tidak ditutup, masyarakat Cina harus memberi sokongan dan bantuan.

- Masyarakat Cina janganlah berkira sangat penat lelah mereka untuk menghantar anak-anak ke SJKC yang jauh bagi mendapatkan pendidikan bahasa ibunda sendiri.


Walau apapun, jangan sekali-kali dibiarkan walau satu pun sekolah cina di tutup ! Pertahankan !

Benarlah seperti apa yang didedahkan oleh Dr Ridhuan Tee  hampir 3 tahun lalu, sekolah cina adalah salah satu dari tiga rukun / tiang kaum cina yang harus dipertahankan ( KLiK ) .... jika mahu terus dikekalkan identiti bangsa cina di negara ini. Dua lagi adalah Paper cina dan Ngo Cina.


Alasan yang diberikan penulis untuk mempertahankan sekolah cina disamping mempermainkan sentimen perkauman amatlah dangkal - 

Apabila diteliti secara lebih halus, jika SJKC perlu mengharapkan murid bukan Cina untuk terus kekal, mungkin kualitinya akan menjadi seperti sekolah kebangsaan dan ia bukanlah lagi sekolah rendah Cina dalam erti kata yang sebenar.


Apakah maksud disebalik kata2 penghinaan penulis terhadap Sekolah Kebangsaan  dan murid BUKAN CINA ? Apakah ia yang dikatakan sebagai sebuah sekolah cina dalam ertikata yang sebenar ? Tapi bukan isu itu yang saya mahu timbulkan di sini.

Perhatikan balik artikel itu ..... tidakkah semuanya bermotifkan CINA, CINA, CINA dan tidak ada selain dari CINA semata2 ? !

Di mana hujah PERPADUAN ANTARA KAUM sipenulis ? - Tidak ada. 

Sebab kewujudan sekolah cina langsung tidak menyumbangkan apapun kepada usaha integrasi antara kaum malahan ia menjadi punca utama masalah polarisasi kaum yang semakin hari semakin menjadi2 dalam masyarakat kita.

Sebabnya setiap tahun semakin ramai produk yang berfikiran sempit dalam soal perkauman dikeluarkan oleh kilang yang bernama sekolah cina ini. Semakin ramai mereka maka semakin ketaralah masalah hubungan antara kaum di negara ini.

Jawapannya jelas didepan mata kita semua tapi sengaja dibuat tidak nampak oleh mereka. Dan begitu juga oleh penaung utama sekolah cina iaitu Bapa Vernakular Malaysia - PM Najib.


Najib sedar masalah ini tapi beliau juga buat2 tidak nampak. Maka ditubuhnya MKPN bagi mengkaji masalah perkauman yang semakin serius ..... dan diberikan syarat supaya Majlis itu tidak menyentuh konsep 1Malaysia yang beliau sendiri jual.

Dengan katalain - carilah apajua alasan SELAIN dari menyalahkan kewujudan sekolah cina sebagai penyebab masalah perkauman. Jangan salahkan 1Malaysia kerana itu akan hanya memalukan diri Najib sendiri.

Jadi apa tujuan sebenar ditubuhkan MKPN ? Wallahualam .... kalau itu bukan satu tindakan POPULIS, saya tak tahulah nak kata apalagi kerana MKPN diwujudkan bukan untuk mencari kebenaran tapi untuk terus membodek kaum cina !

Satu persoalan yang sehingga kini masih belum disambut oleh mana2 pro sekolah cina termasuk Najib - soal PERPADUAN DAN SEKOLAH CINA.

Apakah sumbangan sekolah cina kepada memupuk perpaduan dan integrasi kaum di Malaysia ? 

Silalah jawab .....

Sering soalan itu akan dijawab mereka dalam bentuk alih topik, iaitu -Sekolah cina tidak menyebabkan masalah polarisasi kaum tapi ketidakadilan dalam pengagihan ekonomi ( yakni dasar2 affrmatif kerajaan ) yang menjadi puncanya.

Makanya soalan yang ditanya kepada mereka harus dalam bentuk -Apakah sumbangan sekolah cina kepada usaha Perpaduan antara kaum.... jika ada ?


Serius, Najib tidak pernah nak sentuh soal itu selama ini. Najib hanya berbangga dengan kewujudan sekolah cina dan sumbangannya sering diulang sebut supaya orang cina tidak lupa. Najib juga mahu kita berbangga sebagai satu2nya negara didunia yang mempunyai sekolah vernakular yang wujud bersama2 sekolah kebangsaan .... seolah semua negara lain didunia itu tidak secerdik beliau kerana mereka tidak punya sekolah vernakular.

Makanya saya katakan Najib adalah HIPOKRIT apabila membicarakan soal perpaduan antara kaum tapi waktu sama mempertahankan sekolah cina.

No comments:

Post a Comment