siapa yang kena?

siapa yang kena?
siapa yang kena?

Wednesday, January 1, 2014

Guling Dan Terguling

Dipetik dari Blog Paneh Miang.

Guling kerajaan tak selesai masalah, TAPI...


1. 'Civil Society' atau dalam bahasa kita - masyarakat sivil adalah istilah yang semakin popular dikalangan masyarakat antarabangsa. Masyarakat sivil boleh juga dikatakan suatu idea yang mampu memberi impak kepada rakyat di sesebuah negara.

2. Masyarakat sivil ialah istilah yang sering diperkatakan di kalangan masyarakat yang sedang menuju era moden. Ramai yang bercakap soal masyarakat sivil di mana kesedaran atau tindakan itu datang sendiri daripada rakyat, tanpa perlu digerakan oleh pemimpin, NGO's, mahupun penguatkuasaan undang-undang.

3. Di Korea, dalam hal menjaga kebersihan di tempat awam, kebiasaannya ia dilakukan sendiri oleh masyarakat, tidak hanya bergantung kepada pekerja majlis etc. Contohnya jika sekumpulan anak muda melihat gula getah melekat di palang besi tempat menunggu bas, mereka sendiri akan kikis dan buang gula getah tersebut. Atau jika anak muda Korea melihat sampah di atas jalan, mereka dengan inisiatif sendiri mengutip dan membuangnya dalam tong yang disediakan, tanpa perlu disuruh sesiapa. Berbeza dengan anak muda kita yang hanya meniru fesyen K-Pop dan berhibur dengan muzik Korea semata, tanpa mahu meniru sikap anak-anak muda Korea.

4. Contoh lain dalam beberapa daerah di Jepun, apabila makan di restoran atau food court, pelanggan akan menyusun pinggan dan cawan yang sudah selesai digunakan di atas meja tanpa membiarkan ianya bersepah. Jika ada cebisan makanan atau air yang tumpah di atas meja, mereka akan bersihkan sendiri menggunakan tisu. Ini secara tak langsung memudahkan pekerja restoran atau food court mengutip pinggan mangkuk yang telah digunakan serta membersihkan meja makan. 

5. Contoh lain yang lebih besar seperti masyarakat antarabangsa dari negara-negara maju yang secara sukarela merentasi dunia dengan wang saku sendiri untuk membantu menyelamatkan mangsa gempa bumi di Gujarat. Kita juga pernah disaksikan bagaimana sekumpulan anak muda menyewa sendiri bot untuk menghalang pemburu dan nelayan yang membunuh serta menangkap ikan paus dan ikan lumba-lumba di Lautan Pasifik.

6. Persamaan peristiwa-peristiwa di atas - mereka ialah contoh masyarakat civil. Paradoks tentang masyarakat sivil ialah ia merangkumi pelbagai aktiviti yang kadangkala sukar ditafsirkan. Namun boleh juga dikatakan masyarakat sivil adalah kegiatan kolektif sukarela di mana masyarakat bergabung untuk mencapai perubahan dalam isu tertentu tanpa melibatkan mana-mana parti politik, walaupun masyarakat sivil hakikatnya mempunyai satu dimensi politik.

7. Satu ciri paling ketara dalam masyarakat sivil ialah kesejagatannya - ia mampu menjejaskan semua orang jika sesebuah negara memiliki rakyat dengan tahap kesedaran yang tinggi. Malah kehebatan masyarakat sivil mampu untuk mengubah landskap masyarakat secara langsung sama ada dalam negara atau kesannya kepada negara sekitar.

8. Mengapa den tetiba mengarut pasal masyarakat sivil ni? Sebab beberapa hari lalu ada kenalan den menghasut supaya bersama turun berhimpun untuk guling kerajaan sempena sambutan tahun baru 2014. Bezanya rakyat Malaysia dengan negara maju lain, kumpulan pendesak atau berhimpun di negara ini digerakkan oleh pemimpin dan NGO's, tak kiralah daripada pihak kerajaan atau pembangkang. Jarang kita nak dengar segala usaha menyampaikan ketidakpuasan hati atau protes itu dilakukan atas kesedaran rakyat sendiri.

9. Berbanding masyarakat sivil negara maju yang tidak menggunakan kekerasan atau vandalisme semasa memperjuangkan sesuatu isu, rakyat Malaysia pula sukakan kekecohan, memusnahkan harta benda awam hingga menimbulkan kecederaan semasa berhimpun sepertimana yang pernah berlaku dalam siri kempen Bersih dulu.

10. Rakyat yang berhimpun untuk protes kenaikan kos sara hidup sempena sambutan tahun baru 2014 hakikatnya tidak digerakkan atas kesedaran sendiri, tetapi telah dicaturkan untuk berhimpun oleh parti politik pembangkang dan NGO's yang menjadi dalang serta mempunyai agenda tertentu.

11. Tak perlu pun berhimpun nak gulingkan kerajaan kerana sebenarnya banyak kaedah dan cara lain yang lebih berkesan. Jika rakyat benar-benar nak sampaikan mesej pada kerajaan sebab marah dengan kenaikan kos sara hidup, boleh saja tepat jam 12 malam, semua rumah padam lampu, biar Malaysia bergelap selama 15 minit misalnya. Itu barulah dinamakan masyarakat sivil yang bertindak atas kesedaran sendiri dan bukan disebabkan hasutan pihak tertentu yang disokong agenda asing.

12. Masyarakat sivil di Malaysia kalaupun ada, ia masih dalam kumpulan kecil yang tidak mampu mencetuskan impak terhadap sebarang perubahan yang diinginkan. Kesedaran masyarakat sivil di Malaysia masih terlalu jauh untuk direalisasikan dan mungkin memakan masa. 

13. Namun gerakan masyarakat sivil di negara ini perlu diperbesarkan peranannya supaya pemimpin politik di Malaysia tidak berbuat sesuka hati mak pak mereka. Guling kerajaan tidak akan menyelesaikan masalah, tapi guling Najib mungkin boleh selesai separuh masalah. Heh!!

No comments:

Post a Comment